Vilka är vi?

Samordningsförbundet Skaraborg är en samverkansform för Arbetsförmedlingen, Försäkringskassan, Västra Götalandsregionen och 14 kommuner i Skaraborg.

Genom förbundet förvaltas en gemensam budget, ibland även med externt finansierade projekt. Målet är effektiv användning av samhällets resurser och lokala behov avgör vad som behövs för att fler personer ska få, behålla eller förbättra sin förmåga att förvärvsarbeta.

Det mesta som bekostas är direkta aktiviteter till de personer som inte är i arbete, och därutöver sker en del insatser som indirekt underlättar människors väg mot arbete. Exempel kan vara att bekosta utbildningar, utveckla effektiva metoder, eller arbeta förebyggande så att färre behöver sjukskrivas.

VAr finns vi?

Samordningsförbundet Skaraborg har lokaler i Skövde men förbundets insatser och projekt finns runt om i hela Skaraborg!

Vi skapar möjligheter!

Förbundets Parter

Samordningsförbundet Skaraborg består av fyra parter: Försäkringskassan, Västra Götalandsregionen, Arbetsförmedlingen och de 14 kommunerna: Essunga, Falköping, Gullspång, Götene, Hjo, Karlsborg, Lidköping, Mariestad, Skara, Skövde, Tibro, Tidaholm, Töreboda och Vara.

Förbundet bildades 1 januari 2021 och bestod innan dess av de tre Samordningsförbunden i Skaraborg; Östra, Västra och Norra.

FAKTARUTA

VAD ÄR FINSAM?

Lagen om Finansiell samordning av rehabiliteringsinsatser (Finsam) gör det möjligt för Arbetsförmedlingen, Försäkringskassan, kommun och region att arbeta tillsammans i samordningsförbund.

Det finns samordningsförbund i de flesta kommuner i Sverige, för att läsa mer om FINSAM nationellt  klicka här.